مشاوره تحصیلی | مشاوره خانواده | برنامه ریزی کنکور | دکتری | کارشناسی ارشد | انتخاب رشته کنکور

مشاوره خانواده-مشاوره تحصیلی-برنامه ریزی کنکور-مشاوره علمی کاربردی-مشاوره دانشگاه ازاد-مشاوره انتخاب رشته-انتخاب رشته کنکور-انتخاب رشته سراسری-کارشناسی ارشد – برنامه ریزی کنکور96-مرکز مشاوره سامانه ندای مشاور-وبلاگ سامانه ندای مشاور-مشاوره تحصیلی تلفنی

مشاوره تحصیلی | مشاوره خانواده | برنامه ریزی کنکور | دکتری | کارشناسی ارشد | انتخاب رشته کنکور

مشاوره خانواده-مشاوره تحصیلی-برنامه ریزی کنکور-مشاوره علمی کاربردی-مشاوره دانشگاه ازاد-مشاوره انتخاب رشته-انتخاب رشته کنکور-انتخاب رشته سراسری-کارشناسی ارشد – برنامه ریزی کنکور96-مرکز مشاوره سامانه ندای مشاور-وبلاگ سامانه ندای مشاور-مشاوره تحصیلی تلفنی

انتخاب رشته کنکور سراسری 96

انتخاب رشته کنکور سراسری 96

انتخاب رشته کنکور سراسری 96

انتخاب رشته کنکور سراسری 96

انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از مهمترین و حساسترین مراحل برای داوطلبان ورود به دانشگاه می باشد و اکثر داوطلبان پس از شرکت در جلسه کنکور سراسری لحظات پر استرسی را تا انتشار نتایج کنکور سپری می کنند تا با اطلاع از رتبه کسب شده خود در گروه آموزشی خود اقدام به انتخاب رشته نمایند.

در انتخاب رشته کنکور سراسری به خصوص انتخاب رشته تجربی، انتخاب رشته ریاضی و انتخاب رشته انسانی ، داوطلبان همواره با ابهامات و سوالاتی مواجه می شوند که در این مقاله سعی داریم به توضیح آنها بپردازیم.

زمان و نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری

پس از ادغام شدن کنکور سراسری دانشگاه سراسری و  دانشگاه آزاد همواره این سوال برای داوطلبان پیش می آید که آیا زمان انتخاب رشته دانشگاه دولتی و انتخاب رشته دانشگاه آزاد همزمان می باشد؟ باید بگویم که انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد بصورت مجزا از هم صورت می گیرد.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری 96 : انتخاب رشته کنکور سراسری که شامل انتخاب رشته دانشگاه های سراسری ، انتخاب رشته پردیس های خودگردان ، انتخاب رشته دانشگاه های پیام نور و انتخاب رشته دانشگاه های غیر انتفاعی میباشد در واقع  پس از اینکه نتایج کنکور سراسری در نیمه اول مرداد ماه اعلام شد داوطلبان میتوانند دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را از سایت سازمان سنجش www.sanjesh.org  و یا از طریق همین سایت دریافت نمایند و از لیست رشته ها و دانشگاه های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور اطلاع داشته باشند تا با آگاهی کامل آماده انتخاب رشته کنکور سراسری  که از نیمه دوم مرداد ماه شروع میشود باشند. پس با شروع انتخاب رشته کنکور سراسری ، دفترچه انتخاب رشته کنکور در قالب (دفترچه انتخاب رشته کنکور ریاضی ،  دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ، دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی ، دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر و زبان ) منتشر می شود و داوطلبان می توانند براحتی دانلود کرده و دریافت نمایند.

زمان انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد 96 : همانطور که گفته شد انتخاب رشته دانشگاه آزاد بصورت مجزا می باشد و معمولا یک هفته پس از اتمام  انتخاب رشته کنکور سراسری شروع می شود. انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد از طریق سایت معاونت سنجش دانشگاه آزاد به نشالنی اینترنتی www.azmoon.org انجام می گیرد که داوطلبان باید ابتدا دفترچه انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد را از طریق همین سایت دریافت کنند و با اطلاع از لیست رشته ها و دانشگاه ها در گروه امتحانی خود اقدام به انتخاب رشته نمایند.

روش صحیح در انتخاب رشته کنکور

قبل از اینکه در مورد نحوه انتخاب رشته صحیح توضیح دهیم باید بگوییم که هر داوطلبی که مجاز به انتخاب رشته کنکور سراسری شده باشد میتواند 150 رشته محل ( 150 انتخاب برای دانشگاه های سراسری و 150 انتخاب برای دانشگاه آزاد) را فقط از گروه امتحانی خود بر اساس علاقه و رتبه کسب شده خود انتخاب کنند.

پس متوجه میشویم که در انتخاب رشته کنکور سراسری تقریبا دستمان باز می باشد و میتوانیم با انتخاب رشته صحیح و آگاهانه و اولویت بندی بهتر رشته ها و دانشگاه ها، شانس بالایی را برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد علاقمون داشته باشیم.

داوطلبان عزیز در اینجا توجه شما را به چند نکته اساسی در نحوه اولویت بندی رشته ها و دانشگاه ها جلب می کنیم تا انشالله با یک اولویت بندی دقیق و صحیح در انتخاب رشته کنکور، در رشته مورد علاقه خود قبول شوید.

کانال تلگرام گروه آموزشی سفید

اصل مهم در انتخاب رشته کنکور، توجه به رتبه کنکور داوطلب و رتبه آخرین نفر قبولی در رشته های مختلف و آخرین رتبه قبولی در دانشگاه ها می باشد تا اولویت بندی انتخاب هایمان را بر اساس رتبه خود انجام دهیم. بدین صورت که در تکمیل فرم انتخاب رشته باید اولویت با انتخاب های رویایی و آرمانی داوطلب باشد ، یعنی از 150 انتخاب ممکن ، داوطلب باید تقریبا 30 رشته محل از انتخاب های آرمانی خود (شامل رشته هایی که آرزوی قبولی هر داوطلبی می باشد ) حتی اگر شانس قبولی کمتری داشته باشد را انتخاب کند.

در انتخاب های 30 تا 80 ، داوطلب باید انتخابی واقع بینانه داشته باشد و رشته هایی را انتخاب کند که بصورت خوشبینانه میتوان در آنها قبول شد.

 از انتخاب 80 تا 130 نیز میتوان رشته هایی را انتخاب کرد که احتمال قبولی در آنها بسیار بالاست و با توجه به رتبه داوطلب، شانس بالایی برای قبولی می باشد و در انتخاب 20 رشته محل آخر هم میتوان رشته هایی را قرار داد که پذیرش آنها صرفا براساس سوابق تحصیلی می باشد و قبولی در آنها حتمی میباشد.

نرم افزار انتخاب رشته کنکور 96

نرم افزار انتخاب رشته کنکور گروه آموزشی سفید این امکان را به داوطلبان عزیز می دهد تا با توجه به رتبه خود شانس قبولی خود را در رشته ها و دانشگاه های مختلف تخمین بزنند و داوطلبان میتوانند با استفاده از نرم افزار انتخاب رشته متوجه می شوند که مثلا رتبه آخرین نفر قبولی در رشته های پزشکی و تجربی ، رتبه آخرین نفر قبولی در رشته های مهندسی ، رتبه آخرین نفر قبولی در رشته های علوم انسانی و ... چقدر بوده است.

نرم افزار انتخاب رشته کنکور

انواع دانشگاه ها و شرایط تحصیل در دوره ها و دانشگاه های مختلف کشور

در این قسمت قصد داریم داوطلبان را با انواع دانشگاه ها و دوره های مختلف آموزشی برای آشنایی بیشتر و انتخابی آگاهانه در انتخاب رشته کنکور آشنا سازیم:

دوره روزانه : دوره های روزانه همان دانشگاه های دولتی می باشند که هر داوطلبی قصد تحصیل در این دانشگاه ها و رشته مورد علاقه خود را دارد. دانشگاه های روزانه سطح کیفی و علمی بالایی دارند و پذیرش در رشته های پرطرفدار این دانشگاه ها بسیار سخت می باشد و نیاز به کسب رتبه بسیار خوب در کنکور دارد. در دوره های روزانه هیچ شهریه ای بابت تحصیل دانشجویان در این دانشگاه ها دریافت نمی گردد و امکانات رفاهی و تسهیلات خوبی در اختیار دانشجوئیان قرار می دهند. در ضمن اکثر رشته های دارای بورسیه تحصیلی و دانشگاه های دارای شرایط خاص در دوره روزانه پذیرش می کنند ( مانند رشته های تربیت معلم و رشته های نظامی و ...).

دوره شبانه : دوره های شبانه یا همان نوبت دوم به دوره هایی اطلاق میشود که پذیرش آنها در دانشگاه های دولتی می باشد ولی در ازای تحصیل ، دانشجویان باید مبلغی را بعنوان شهریه به دانشگاه پرداخت نمایند ولی از لحاظ سطح آموزشی و علمی همتراز با دوره های روزانه می باشد و خیلی از کلاسها بصورت مشترک با دوره های روزانه تشکیل می شود و اعتبار مدرک تحصیلی دوره های شبانه و روزانه هیچ فرقی نمی کند.

دوره های مجازی و نیمه حضوری: دوره های مجازی نیازی به تشکیل کلاس  ندارد و دانشجو فقط یکبار برای ثبت نام به دانشگاه مراجعه می کند و تشکیل کلاسها و برگزاری امتحانات بصورت مجازی و آنلاین می باشد.

 دوره های نیمه حضوری نیز به دوره هایی اطلاق میشود که داوطلب نیازی به حضور کامل در کلاس های دانشگاهی ندارد و اکثر واحدها بصورت خود خوان ارائه می شود.هزینه تحصیل در این دوره ها به نسبت دوره های شبانه بالاتر می باشد و مدرک دوره های مجازی و نیمه حضوری در کشور ما مورد قبول می باشد.

پردیس خودگردان : بسیاری از دانشگاه های دولتی اقدام به تاسیس واحدهای دانشگاهی در مناطق مختلف با عنوان پردیس های خودگردان کرده اند که اکثرا رشته های پرطرفدار گروه علوم پزشکی و غیرپزشکی را در این دانشگاه ها ارائه می دهند. رتبه قبولی برای پذیرش در پردیس های خودگردان براساس رشته تحصیلی متفاوت می باشد ولی با توجه به اینکه در چند سال اخیر متقاضیان زیادی علاقه مند به تحصیل در این دانشگاه ها میباشند لازم است داوطلبان به هنگام انتخاب رشته ، نهایت دقت را داشته باشند. همچنین شهریه تحصیل در این دوره ها بسیار بالاتر می باشد بطوریکه مثلا شهریه رشته های پزشکی در پردیس خودگردان حدودا 15 میلیون تومان می باشد و شهریه رشته های غیر پزشکی پردیس خودگردان هم بین 6 تا 8 میلیون تومان می باشد.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی: پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی به دوره هایی گفته می باشد که رتبه داوطلب در کنکور برای پذیرش در این دوره ها اهمیتی ندارد و آنچه مهم می باشد سوابق تحصیلی داوطلب ( معدل) می باشد. پذیرش بدون آزمون دانشگاه پیام نور ، پذیرش بدون آزمون دانشگاه غیر انتفاعی و پذیرش بدون آزمون دانشگاه آزاد و پذیرش بدون آزمون دانشگاه علمی کاربردی  از این دسته اند.

همچنین بعضی از دانشگاه های دولتی نیز در سال های اخیر اقدام به جذب دانشجو براساس سوابق تحصیلی نموده اند که رشته های کاردانی علوم پزشکی جزو این رشته ها می باشد. دانشگاه های دولتی روزانه بصورت بدون کنکور کاردانی علوم پزشکی ( پذیرش بدون کنکور پیراپزشکی ) از بین داوطلبان ، براساس سوابق تحصیلی پذیرش می کنند که دارای شرایط اختصاصی می باشد.

کانال تلگرام گروه آموزشی سفید

رشته های متمرکز و رشته های نیمه متمرکز

در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیاری از داوطلبان اطلاعاتی در مورد رشته های متمرکز و نیمه متمرکز ندارند و دنبال تفاوت این دو هستند. باید بگوییم که تفاوت رشته های متمرکز و رشته های نیمه متمرکز در روش پذیرش می باشد و دانشگاه ها در بعضی رشته ها بصورت نیمه متمرکز پذیرش می کنند.

رشته های متمرکز: رشته هایی را شامل می شود که پذیرش آنها بصورت تک مرحله ای می باشد و رتبه کسب شده لازم در کنکور برای پذیرش رشته های متمرکز کافی می باشد و در واقع نیازی به مصاحبه یا آزمون عملی ندارد.

رشته های نیمه متمرکز : رشته هایی را شامل می شود که داوطلب علاوه بر کسب رتبه قبولی در این رشته ها باید در مرحله مصاحبه و آزمون عملی هم امتیازات لازم را کسب کند. البته یک سری از رشته های نیمه متمرکز فقط مرحله مصاحبه را دارند و بعضی رشته ها علاوه بر مرحله مصاحبه ، آزمون عملی هم دارد. پس از اینکه نتایج کنکور سراسری اعلام شد داوطلبان می توانند در مرحله انتخاب رشته ، در صورت علاقه از رشته های نیمه متمرکز نیز انتخاب کنند و رشته ها و دانشگاه های مورد نظر خود را انتخاب کنند.

داوطلبان عزیز توجه نمایند در موقع انتخاب رشته، رشته های نیمه متمرکز را جزو اولویت های اول قرار دهند زیرا در صورت قبولی در انتخابی بالاتر از این رشته ها دیگر دعوت به مصاحبه نخواهید شد ، یعنی به زبان ساده تر اگر علاقه مند به شته های نیمه متمرکز هستید حتما در موقع انتخاب رشته این رشته ها را در اولیوت های بالا قرار دهید تا در صورت قبولی کسب رتبه قبولی به مصاحبه دعوت بشوید. بعد از آنکه رتبه قبولی در رشته های نیمه متمرکز را کسب نمودید ، خودتان تصمیم می گیرید که به مصاحبه رشته های نیمه متمرکز بروید یا در رشته متمرکزی که قبول شدید ادامه تحصیل دهید.

نکته : داوطلبان عزیز دقت نمایند در صورت قبولی در مصاحبه رشته های نیمه متمرکز ، قبولی رشته متمرکز شما لغو می شود.

تاثیر سهیمه ها در پذیرش کنکور سراسری

سهمیه مناطق : سهمیه مناطق به  سه منطقه تقسیم میشود : سهمیه منطقه 1 ، سهمیه منطقه 2 و سهمیه منطقه 3

سهمیه مناطق بستگی به محل تحصیل شما دارد و باعث میشود رقابت شما بین افراد شرکت کننده در منطقه شما باشد و این باعث میشود شانس قبول شما بالاتر شود.یعنی داوطلب در صورت کسب رتبه منطقه خود میتواند رشته مناسبی را قبول شد. به تعبیری دیگر هر منطقه ای که داوطلبان بیشتری در آن شرکت کرده باشند شانس قبولی بیشتری نسبت به مناطق دیگر دارند و ظرفیت پذیرش رشته ها در مناطقی که تعداد شرکت کننده بالایی را دارند نسبت به مناطق دیگر بالاتر می باشد. برای مثال فرض کنید 100 نفر شرکت کننده در کنکور داریم و از این تعداد ، 50 داوطلب از منطقه دو ، 30 داوطلب از منطقه یک و 20 داوطلب از منطقه 3 می باشد، در این صورت ظرفیت پذیرش رشته ها نیز به نسبت تعداد داوطلب مناطق به آنها اختصاص می یابد یعنی 50 درصد ظرفیت رشته ها برای منطقه دو ، 30 درصد ظرفیت رشته ها برای منطقه یک و 20 درصد ظرفیت رشته ها برای منطقه سه می باشد.

نکته :داوطلبانی که مدرک خود را در خارج از کشور گرفته اند و همچنین داوطلبان معلول جزو سهمیه منطقه 3 محسوب میشوند.

کانال تلگرام گروه آموزشی سفید

سهمیه رزمندگان ، ایثارگران ، و خانواده شهدا :

همسر و فرزندان شهدا و آزادگان ، جانبازان و همسر و فرزندان جانبازان بالای 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه جبهه شامل این گروه می باشند. حدودا 25 درصد ظرفیت دانشگاه ها به این گروه تعلق میگیرد یعنی اگز ظرفیت رشته ای 100 نفر باشد 25 نفر از این ظرفیت به این گروه تعلق دارد البته به شرط کسب 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی در رشته مورد نظر.

توصیه ما به داوطلبان عزیز این میباشد که حتما قبل از انتخاب رشته کنکور ، اطلاعات جامعی را از نحوه سهمیه ها و تاثیر آنها در پذیرش دانشگاه ها و رشته ها کسب نمایند. همچنین برای کسب اطلاعات دقیق از سهمیه مناطق، سهمیه بومی و ناحیه ای و قطبی و سهمیه ایثارگران و شهدا میتوانید با مشاورین گروه آموزشی سفید تماس بگیرید. برای ارتباط با مشاورین مرکز از طریق تلفن ثابت با شماره زیر تماس بگیرید.

9099071375

پاسخگویی از 8 صبح تا 12 شب حتی ایام تعطیل

مطالب ثبت نام کنکور سراسری ، انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۶-۹۷  ، دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 96 97 ، دانلود دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷ ، انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷ ، تکمیل ظرفیت انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۹۶-۹۷ ، تکمیل ظرفیت کنکور سراسری ۹۶-۹۷ می تواند برای شما مفید باشد.

منابع:انتخاب رشته کنکور سراسری 96

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.